Politiek & Maatschappij
Typography

NL Magazine Politiek - Berichtgeving over peilingen in verkiezingstijd zou leiden tot kuddegedrag, waarbij de emoties van kiezers het winnen van hun ratio en de politieke participatie van burgers afneemt. Communicatiewetenschapper Sjoerd Stolwijk vond weinig steun voor deze beweringen.

Integendeel, uit de resultaten van zijn promotieonderzoek komt naar voren dat het waarschijnlijker is dat berichtgeving over peilingen leidt tot meer interesse en meningsvorming bij kiezers, en dus goed is voor de democratie. Stolwijk verdedigt zijn proefschrift op donderdag 16 februari aan de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Er is veel discussie over de invloed van peilingen in verkiezingstijd. Die invloed zou erg groot zijn, te groot volgens critici. In dit verband wordt vaak het bandwagon effect genoemd. Hiervan is sprake als een positieve peiling – een partij zit volgens de polls in de lift – door mediaberichtgeving daarover leidt tot nog meer electorale steun voor een partij. Stolwijk ging na hoe peilingen de berichtgeving over partijen beïnvloeden, en hoe blootstelling aan zulke berichtgeving invloed heeft op de interesse van kiezers in de campagne, de emoties die ze voelen over partijen, de stemopkomst en de stemkeuze. Hij keek naar de Duitse federale (Bundestag) verkiezingscampagne van 2013 en de Nederlandse campagne voor de Europese verkiezingen van 2014. 

Overschatting

Het effect van peilingen komt door een samenspel tussen politici, peilers, journalisten, campagneteams en kiezers zelf. ‘Verkiezingscampagnes en de uitslag: iedereen doet het samen’, vertelt Stolwijk. ‘Zo reageren media op peilingen in hun selectie en toon van berichtgeving. Ze nemen veranderingen niet klakkeloos over, maar reageren op basis van hun eigen logica. Op die manier geven ze een bepaald beeld door aan de kiezer. Maar kiezers hebben zelf ook invloed, want ook zij interpreteren de peilingen. En campagneteams interpreteren en gebruiken peilingen weer op hun manier.’ Een deel van het effect van peilingen op kiezers wordt volgens Stolwijk veroorzaakt door de emotionele reactie van kiezers op berichtgeving over peilingen. En kiezers die minder emotie voelen door zulke berichtgeving, worden er ook minder door beïnvloed.

Het uiteindelijke effect van peilingen op berichtgeving verschilt per partij. Stolwijk: ‘Kleinere partijen worden sowieso genegeerd en grotere partijen worden behandeld naar hun positie in de verkiezingsrace. Daarbij vertalen stijgende peilingen zich niet automatisch in meer en positievere berichtgeving. Doorgaans geldt dat het effect van peilingen en de berichtgeving erover overschat worden. Het effect is alleen groot als verschillende factoren op het juiste moment samenkomen en elkaar daardoor gaan versterken. Zoals bij de verkiezingszege van de PvdA in 2013 met Diederik Samson als nieuwe lijsttrekker. De PvdA kwam toen van heel ver. Als een partij die al groot is, stijgt in de peilingen, is dat geen nieuws. De opkomst van de PvdA in de peilingen was dat destijds wel, met een bandwagon-effect tot gevolg. Maar zoiets is zeer zeker niet de regel’, benadrukt Stolwijk.

Jongeren stimuleren

In lijn met de bandwagon-hypothese vond Stolwijk dat blootstelling aan verslaggeving over peilingen de interesse en opkomst bij de Europese parlementsverkiezingen in 2014 heeft vergroot. ‘Peilingen stimuleren de interesse in de campagne. Het leidt tot meer betrokkenheid en meer nadenken, en kiezers gaan op zoek naar extra informatie om hun stemkeuze te verbeteren. Een positief effect dus, dat ik ook vond onder jongeren. De opkomst van jongeren bij verkiezingen is laag. Ze geven vaak aan zich niet capabel te achten om hun stem uit te brengen, omdat ze er te weinig vanaf weten. Berichtgeving over peilingen kunnen voor jongeren een opstap zijn om meer informatie tot zich te nemen, want peilingen zijn relatief eenvoudig te begrijpen en je raakt er door betrokken bij het proces. Op die manier zouden we meer jongeren naar de stembus kunnen krijgen.’

Promotiegegevens

Sjoerd B. Stolwijk: Who is Driving Whom: The Media, Voters and the Bandwagon. Promotor is prof. dr. Claes de Vreese. Copromotor is dr. Andreas Schuck.

Tijd en locatie

De promotie vindt plaats op donderdag 16 februari, 12.00 uur. Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.

 

 

Categorieën

Door Jos de Jong - NLMagazine Journalistiek - In een wereld vol uitdagingen en kansen lijkt het er soms op dat we eerder geneigd zijn om te focussen op negatieve berichtgeving dan op positieve verhalen. Waarom is dat? Laten we duiken in de psychologie achter deze trend en de waarde ontdekken van het brengen van positieve journalistiek in ons leven.

Lees meer...

Door Jos de Jong - NLMagazine Artificial Intelligence - AI, oftewel Kunstmatige Intelligentie, roept vaak zowel nieuwsgierigheid als angst op. Mensen vragen zich af hoe deze technologie ons leven kan veranderen, en inderdaad, er zijn talloze manieren waarop AI een positieve impact kan hebben. Laten we eens verkennen hoe we AI kunnen omarmen en benutten voor het welzijn van de samenleving.

Lees meer...

Door Jos de Jong - NLMagazine Maatschappij, Zorg, Zorgpremie – Maar liefst zo’n 61% van de Nederlandse bevolking maakt zich ernstige zorgen over opnieuw een stijging van de zorgpremie voor 2024 en vraagt zich af waarom we toch allemaal opnieuw worden verplicht om deze steeds aanzienlijke jaarlijks terugkerende stijgende zorgpremies moeten betalen.

Lees meer...

NLMagazine - Als schoonmaakbedrijf in Amsterdam zijn wij ons bewust van de impact die wij hebben op het milieu. Dat is ook de reden dat we duurzaamheid in elke vezel van ons bedrijf hebben geïmplementeerd.

Lees meer...

Door Martin Vrijland - NLMagazine, Economie & Duurzaamheid, geld en invloeden VIDEO - Bitcoin is de enige gedecentraliseerde digitale munteenheid op een gedistribueerd grootboek waarop geen enkele autoriteit invloed kan uitoefenen.

Lees meer...

Door Wouter Scheepens, MVO Nederland - NLMagazine, Economie & Duurzaamheid, natuur & milieu - Hoe langer we wachten met verduurzamen, hoe hoger de maatschappelijke kosten straks. En die kosten komen terecht bij de consument.

Lees meer...

NLMagazine/Utrecht, Maatschappij - Gemeente Utrecht en Utrecht in Dialoog organiseren samen een reeks dialogen rondom straatintimidatie. Hoe willen we wél met elkaar omgaan? En wat is daarvoor nodig? Door het delen van verhalen en dromen brengen we deze werkelijkheid dichterbij!

Lees meer...

NLMagazine/Schipluiden, Maatschappij, verdriet, verlies, overlijden - Op woensdag 27 maart geeft Emeritus hoogleraar verliesverwerking Manu Keirse in Op Hodenpijl te Schipluiden een lezing over elkaar helpen bij verlies en verdriet.

Lees meer...

Door Pascal Besselink - NLMagazine, Politiek & Maatsdchappij, discriminatie, hoofddoek, crucifixen etc - Demissionair minister Yesilgöz van Justitie werkt aan een ministeriële regeling die bepaalt dat boa's er in iedere gemeente hetzelfde moeten uitzien. De discussie over een kledingcode op de werkvloer laait daarmee weer op.

Lees meer...

NLMagazine Wetenschap & Techniek - ECP (Platform voor de InformatieSamenleving) organiseert samen met de Nederlandse AI Coalitie en Capgemini een ECP Deelnemersspecial over hoe de bestuurlijke besluitvorming rond AI binnen uw organisatie kan worden versterkt op maandag 28 november in Nieuwspoort Den Haag. Tijdens deze bijeenkomst hoort u meer over de impact van AI op ons dagelijkse leven en werk en hoe AI ons werk en onze werkprocessen zal veranderen.

Lees meer...

NLMagazine Wetenschap en literatuur - Nederland heeft een rijke financiële traditie, die behalve van successen ook bol staat van speculaties, schandalen en schurken. In de 17e en 18e eeuw waren Amsterdamse bankiers de financiers van de wereld. Ze pionierden met nieuwe vormen van geldverstrekking, die nog altijd gangbaar zijn. Crises sloegen toe, banken vielen om, reputaties werden gebroken, speculanten sloegen hun slag of leden zware verliezen.

Lees meer...

Deel 2: Particulier MBO in Nederland
Deel 3: MBO4Leisuresports, een voorbeeld van particulier MBO-onderwijs
Deel 4: MBO4Leisuresports, vragen over de opleiding
Deel 5: MBO4Leisuresports, ervaringen na de opleiding

NL Magazine Educatie- Dit artikel is het eerste in een serie over het Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO) in Nederland. In deze serie gaan we van het brede aanbod in het vervolgonderwijs door naar juist een specifiek voorbeeld, een particuliere MBO-opleiding (MBO4Leisuresports) om de verscheidenheid op het onderwijsgebied aan te tonen.

Lees meer...

NLMagazine/Tilburg, Evenementen, uitgaan, van alles te doen - Tilburg heeft de prijs voor Evenementenstad van het jaar gewonnen. Tijdens het Nationaal Congres Evenementen op 8 april in Valkenburg aan de Geul ontving wethouder Maarten van Asten de prijs uit handen van juryvoorzitter Johan Moerman.

Lees meer...

Afbeelding van Tony Chen & Dorian de Rijk - NLMagazine/Amsterdam, Evenementen – Op 24 zaterdag 25 mei 2024 vindt in Amsterdam het evenement ‘24 uur West’ plaats.

Lees meer...

NLMagazine/Beekse Bergen, Arnhem, Evenementen - Brew@theZoo is geen ‘gewoon’ bierevenement… Het is er een tussen brullende leeuwen en nieuwsgierige giraffen.

Lees meer...

Zuid-Limburg op z’n mooist ontdekken | NL Magazine Vakantie - Menig fietser zal zich de uitdagende kilometers van de Mergellandroute heugen. Die glooiende Zuid-Limburgse fietswegen langs prachtige vakwerkboerderijen, groeves en indrukwekkende kastelen.

Lees meer...

NLMagazine Vrije Tijd, Vakantie - Het aantal Nederlanders op Nederlandse vakantieparken is afgelopen voorjaarsvakantie met 38 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het gemiddelde Nederlandse vakantiepark had tijdens de voorjaarsvakantie een bezetting van 94 procent. Hiermee zijn alle records gebroken. Vakantie in eigen land lijkt door corona uitgegroeid tot een trend.

Lees meer...

NL Magazine Reizen - Van begin juni tot half juli zijn er op Schiphol 38 vluchten aangekomen met een  met het coronavirus besmet persoon, aldus een bevestiging van de Veiligheidsregio Kennemerland aan het Noordhollands Dagblad.

Lees meer...

NLMagazine/Amsterdam, Fietsen, sport, evenementen - Op zaterdag 15 juni rijdt Cycle Capital mee in de Rainbow Ride, een uniek fietsevenement in Amsterdam. Fiets jij gezellig met ons mee?

Lees meer...

200 jaar KNRM: Spannende reddingverhalen in podcastserie met Roelof Hemmen - NLMagazine/IJmuiden, Reddingsverhalen, surfen, sport - In het kader van het jubileumjaar presenteert Roelof Hemmen 20 van de meest indrukwekkende reddingverhalen in de 200 jarige historie van de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM).

Lees meer...

Door Nikki Kolman, Kenniscentrum Sport & Bewegen - NLMagazine Sport - Nederlands schaatsfenomeen Irene Schouten heeft besloten een punt te zetten achter haar indrukwekkende carrière in de schaatssport.

Lees meer...

NU einde aan het poldermodel - NLMagazine Lifestyle & Gezondheid – We beginnen dit korte artikel met het statement dat ‘Driekwart van alle voedselreclame in Nederland junkfood betreft’.

Lees meer...

Ongekend goede line-up, meer muziek dan ooit - NLMagazine Lifestyle & Gezondheid - Familieopstellingen, klankschaalsessies en beroemde DJ Harold van Lennep achter de draaitafels.

Lees meer...

NLMagazine, Lifestyle & Gezondheid - Immunity is een poederdrank verrijkt met vitamines. Een combinatie van acerola-, druivenpit-, Ginseng-, resveratrol- en gemberextract, zwarte bessen- en zwarte wortelpoeder, gezoet met kokosbloesemsuiker.

Lees meer...