Economie & Duurzaamheid
Typography

NL Magazine Economie & Maatschappij – Hoewel werken vanuit huis al langer met een voorzichtige opmars bezig was, is dankzij de COVID-19 pandemie het aantal mensen dat vanuit huis werkt in veel landen in rap tempo toegenomen tot meer dan 1/3 van alle werkenden.

NL Magazine Economie & Maatschappij – Hoewel werken vanuit huis al langer met een voorzichtige opmars bezig was, is dankzij de COVID-19 pandemie het aantal mensen dat vanuit huis werkt in veel landen in rap tempo toegenomen tot meer dan 1/3 van alle werkenden.

Dat leidde vooral in de eerste weken tot allerlei nieuwigheden zoals intensief video-vergaderen met onbekende tools (NB: Zoom.com groeide in korte tijd van 30 miljoen gebruikers naar 300 miljoen gebruikers) maar inmiddels lijkt het erop dat velen gewend zijn geraakt aan deze nieuwe manier van werken. Er zijn bovendien veel bijkomende voordelen als minder fileleed; ook het milieu (lees: minder CO2- uitstoot) vaart er wel bij. Wat opvalt is dat een van de belangrijkste voordelen die telkenmale terugkomt de toegenomen flexibiliteit is die ‘op afstand werken’ met zich meebrengt.

Uiteraard kleven er ook nadelen aan deze nieuwe manier van werken. Velen ervaren het lastig om thuis los te komen van het werk omdat er geen duidelijk onderscheid meer bestaat tussen kantoor en thuis. En de combinatie van werk en gezin met kinderen, vaak met 2 werkende partners, is ook een lastige opgave. Het onderstaande plaatje (bron: buffer.com) geeft een overzicht van de uitdagingen waar thuiswerkers mee worden geconfronteerd.

Hoe gaan bedrijven daarmee om? 
Ondanks de toegenomen populariteit, maken veel bedrijven nog bezwaar tegen het nieuwe werken. Een veelgebruikt argument is de beveiliging van internetverbindingen, maar verreweg is simpelweg het grootste bezwaar dat er weerstand bestaat tegen verandering. Veel organisaties die niet beschikken over een duidelijk vastgelegd beleid, geven aan dat hun al langer bestaand bedrijfsbeleid de belangrijkste reden is waarom het nieuwe werken (nog) niet wordt omarmd. ‘We doen het zo al jaren, dus waarom zouden we veranderen…!

En natuurlijk zijn er altijd allerlei argumenten die worden aangevoerd door vooral managende managers om vooral niet te veranderen. Onderstaand plaatje geeft daarvan een overzicht.

Waarom zou je als bedrijf het nieuwe werken omarmen?  

De COVID-19 pandemie dwingt het bedrijfsleven tot het nemen van drastische maatregelen. Vaak wordt als eerste gekeken naar kostenbesparingen. Veel organisaties realiseren zich echter niet, dat je al snel € 10- tot 12.000,= per jaar kunt besparen op een werknemer die 50% van de tijd ‘op afstand’ werkt. Die besparingen zitten vooral in de benodigde vierkante meters kantoorruimte en reiskosten. Bovendien worden vergaderingen vooral virtueel gevoerd, heeft het bedrijf 50% minder werkplekken nodig en neemt verder het woon-werkverkeer af. Daarbij komt dat de komende generatie(s) bij voorkeur ‘op afstand’ wil werken. Dus indien je nieuw talent aan je organisatie wilt verbinden, dan is een stevig beleid ten aanzien van ‘werken op afstand’ noodzakelijk.

Nu de deur naar de nieuwe werkelijkheid voorzichtig is opengezet, zal duidelijk worden of de veranderingen die door COVID-19 noodgedwongen werden ingezet, van blijvende aard zijn. Het zou mij niet verbazen dat we ‘op afstand werken’ omarmen als een vast onderdeel van onze nieuwe realiteit.

French Paulitz