Economie & Duurzaamheid
Typography

NL Magazine Economie - Stel je voor: Je leest een artikel in de krant over een (internet) retailbedrijf dat weigert belasting te betalen, dat haar medewerkers slecht behandelt, duizenden banen doet verdwijnen en desondanks wordt gezien als een toonbeeld van succes; best wel vreemd, toch?

Of een computerbedrijf dat weigert informatie te verstrekken over mogelijke terroristische activiteiten en zich daarin gesteund ziet door een horde fans die hetzelfde computerbedrijf vereren alsof het een religie is. En neem het sociaal mediabedrijf dat duizenden foto’s van (uw) kinderen analyseert, uw mobiele telefoon gebruikt als afluisterapparaat en deze informatie doorverkoopt aan het bedrijfsleven.

Dan is er ook nog een advertentieplatform dat in sommige delen van de wereld 90% van de markten domineert en zich als een monopolist gedraagt door de inzet van een zeer agressieve lobby en handig manoeuvreert langs de grenzen van de (fiscale) wet... en er af en toe ook overheen gaat…

Rondreizen door Seychellen | FOX.nl 

Over wie hebben we het hier?

Weet u het al? Inderdaad, het gaat hier over achtereenvolgens Amazon, Apple, Facebook en Google.

Ondanks eerdergenoemde feiten, staat ook u deze organisaties toe om binnen te treden in uw dagelijks leven. We delen allerlei informatie met deze organisaties, die zij op hun beurt zonder scrupules doorverkopen. De media vereren de topmannen en -vrouwen van deze firma’s alsof het helden zijn, geniaal in zowat alles wat zij bedenken of doen. Dan zijn er nog sommige overheden die deze organisaties allerlei voordelen bieden met betrekking tot fiscale regelgeving en arbeidsvoorwaarden en staan investeerders in de rij om bergen geld te verstrekken zodat de explosieve groei tot in lengte der dagen kan voortgaan. En niet te vergeten, ze halen ook nog eens de allerbeste talenten van de arbeidsmarkt waardoor de concurrentie het nakijken heeft.

Stand van zaken

Hoe zijn deze organisaties zo dominant geworden? Waarom zijn er mensen die zich meer dan 100x per dag genoodzaakt voelen hun meest intieme momenten te delen met de hele wereld via Facebook of Instagram? Zijn deze bedrijven te groot en te invloedrijk geworden? Wat betekenen ze voor de toekomst, kunnen ze ooit nog worden ingehaald? Het is lastig om in één artikel al deze vragen te beantwoorden en dus volstaan we vooralsnog met een opsomming van feiten om een beetje een beeld te krijgen waar ze momenteel staan.

 

Amazon

Of je nou een nieuwe TV wilt kopen, tandpasta, chips of bier, met een paar klikjes wordt alles binnen een paar uur thuisbezorgd. In een land als de USA, waar boodschappen doen een tijdrovende bezigheid kan zijn vanwege de afstanden die je moet overbruggen, is dit een service die zeer wordt gewaardeerd. Het brede assortiment (tientallen miljoenen producten, ook verse groenten, vlees etc), de vlotte levering en alle andere handige diensten wanneer je Amazon Prime-deelnemer bent, maken van Amazon een bedrijf met een huidige beurswaarde van meer dan $ 1.000 miljard.

Momenteel zijn er wereldwijd meer dan 100 miljoen Amazon Prime-members (á $ 99 per jaar) die vorig jaar 5 miljard artikelen bestelden bij Amazon. Meer dan 500.000 werknemers zorgen ervoor dat alles vlotjes verloopt. Daarvoor zijn ook heel veel computersystemen nodig, zoals dochteronderneming Amazon Web Services (AWS), die ook door andere bedrijven worden ingezet. Dat levert jaarlijks een omzet op van meer dan $ 20 miljard en maakt AWS marktleider op het gebied van cloudservices. Bovendien begon Amazon enige jaren geleden met de verkoop van Alexa-Echo, hun spraakgestuurde vraagbaak voor huishoudens. Daarvan staan er inmiddels meer dan 31 miljoen in Amerikaanse huishoudens. Handig om je boodschappen mee te bestellen die ook nog eens door Amazon worden geleverd. Onlangs werd Jeff Bezos, oprichter van Amazon en huidige CEO, de rijkste man ter wereld.

Apple

Wat valt er nog te melden over Apple? Alleen nog superlatieven over omzetten, winstmarges, design, beurs- en merkwaarde en ga zo maar door. Apple is religie en cult tegelijk, met Steve Jobs nog steeds de belichaming ervan. Met een low-cost product is Apple in staat een zeer hoge verkoopprijs te bedingen. Apple is van een technologiemerk veranderd in een luxe merk, o.a. door de introductie van de Apple stores. De eerste store werd in 2001 geopend; inmiddels zijn dat er wereldwijd meer dan 450. De omzet van Apple in 2017 bedroeg rond de $ 230 miljard, zo’n 150 miljard daarvan komt uit de verkoop van iPhones.

Saillant detail: Het marktaandeel van Apple in mobiele telefonie (IoS) is wereldwijd ‘slechts’ 14%. Daar staat tegenover dat Apple in deze markt meer dan 60% van de winsten pakt. Oh ja, en dan nog de winstgevendheid: Apple verdiende in het 2e kwartaal van 2018 ruim $ 11 miljard en rapporteerde een omzet van $ 53 miljard. Begin 2018 bedroeg het bedrag aan cashreserves $ 250 miljard.

Zo, tot zover alle superlatieven. Nou ja, ééntje nog: In 2017 had Apple de hoogste merkwaarde ter wereld, $ 170 miljard, direct gevolgd door Google ($ 101 miljard), Microsoft ($ 87 miljard) en Facebook ($ 73 miljard).

 

Facebook

Er is geen bedrijf in de geschiedenis dat zo snel, zoveel gebruikers aan zich wist te binden als Facebook. Opgericht in 2004, als een digitaal ‘smoelenboek’ voor studenten van Harvard, breidde het netwerk zich snel uit naar andere universiteiten in de regio rond Boston en kort daarop naar alle andere universiteiten in de US en Canada. Twee jaar later, in september 2006, ging Facebook de wijde wereld in.

Nu wordt Facebook gebruikt door meer dan 2 miljard mensen wereldwijd. Zij besteden gemiddeld 50 minuten per dag(!) op Facebook en de aan Facebook gelieerde ondernemingen Instagram en WhatsApp. (WhatsApp werd in 2014 door Facebook overgenomen voor $ 19 miljard; Instagram in 2012 voor $ 1 miljard.) In 2017 bedroeg de omzet van Facebook meer dan $ 40 miljard en werd meer dan $ 15 miljard winst bijgeschreven. Wereldwijd werken meer dan 25.000 medewerkers bij Facebook.  

In 2018 ontstond grote commotie toen bekend werd dat Facebook gegevens van tientallen miljoenen Facebookgebruikers niet afdoende had afgeschermd, waardoor Cambridge Analytics Facebookgebruikers kon benaderen om de Amerikaanse verkiezingen van 2016 te beïnvloeden. Facebook wist hiervan, maar kwam pas 2 jaar later met een verklaring en publieke excuses van de CEO, Mark Zuckerberg. Hij werd eerst in de VS, en later ook in Brussel, door leden van het Europees Parlement ondervraagd over allerlei privacygevoelige thema’s waardoor de reputatie van Facebook behoorlijk werd beschadigd. Facebook verloor toen in één dag meer dan $ 120 miljard aan beurswaarde. Ook hier een saillant detail: Facebook is gratis! Dat wil zeggen dat alle content door Facebookgebruikers wordt geproduceerd en vervolgens op Facebook geplaatst. Omdat Facebook daarvoor geen kosten in rekening brengt, is Facebook van mening dat zij niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor de inhoud van diezelfde content; die is tenslotte niet door Facebook geproduceerd. Stel dat Facebook een betaalde dienst zou worden, dan wordt dit natuurlijk een heel ander verhaal. Een interessante vraag wordt dan of Facebookgebruikers bereid zijn te betalen...

Facebook wordt tegenwoordig regelmatig gedwongen bepaalde content te verwijderen, vaak na aandringen van overheden of andere publieke instanties. Meestal gaat het om content in een terroristische context of content die racistisch of seksistisch van aard is. Er gaan steeds meer stemmen op om Facebook te dwingen dergelijke content binnen enkele uren te verwijderen in plaats van, zoals nu vaak het geval is, pas na enkele dagen of helemaal niet. Daar zouden dan zeer hoge boetes op komen te staan.

Over boetes gesproken; de laatste internetgigant in het rijtje van 4 die hier inmiddels wel ervaring mee heeft is:

Google

Voor zo’n beetje alles gaan we bij Google te rade; onze meest intieme vragen stellen we aan Google. Vragen die je normaal gesproken alleen in de kerk of bij je huisarts stelt, stellen we zonder enige vorm van terughoudendheid aan Google. Geen enkel ander instituut vertrouwen we zoveel informatie toe als Google; ongeveer 1 op de 6 vragen die we dagelijks stellen aan Google, is nooit eerder gesteld. Twee miljard mensen maken hun intenties dagelijks kenbaar aan Google. Zij maken ook keuzes op basis van het antwoord van Google waarmee Google dagelijks meer (gratis) informatie verkrijgt over consumentengedrag; gedrag dat zeer interessant is voor duizenden bedrijven die via advertenties de geldkraan naar Google volledig opendraaien. Dat leidde in 2017 tot een omzet van $ 110 miljard en een winst van $ 65 miljard.

In 2018 deelde de Europese Commissie een boete uit van meer dan € 4 miljard aan Google vanwege het jarenlang misbruiken van hun dominante positie in onder andere zoekdiensten en het operating systeem voor mobiele telefoons (Android). Ook in 2017 werd er een boete aan Google opgelegd; die boete bedroeg € 2,4 miljard omdat de Europese Commissie van mening was dat Google haar dominante positie als zoekmachine misbruikte; Google profiteerde door haar eigen vergelijking ‘service voor shoppers’ voorrang te geven boven alle andere retailers. Tsja, da’s lekker makkelijk geld verdienen…

De Europese Commissie blijft Google scherp in de gaten houden.

Ter verduidelijking van de prestaties van de verschillende bedrijfsonderdelen, onderging Google in 2015 een naamswijziging en werd Alphabet Inc. de moedermaatschappij, met 2 belangrijke onderdelen:

  1. Google – Google zoekmachine en YouTube (gekocht in 2006) en Android (voor mobiele telefonie);
  2. Alle andere activiteiten waaronder Deepmind (kunstmatige intelligentie), Google Ventures (investeringsmaatschappij), zelfsturende auto’s (Waymo) en innovatieve startups.

De naamswijziging leidde ook tot een nieuwe organisatiestructuur waardoor nieuwe talentvolle executives bij Google konden doorschuiven naar interessantere posities, zodat zij behouden blijven om de verdere groei vorm te geven.

French Paulitz/Jos de Jong


Note: Voor dit artikel werd gebruikt gemaakt van diverse internetbronnen en van het boek ‘The Four’ van Prof. Scott Galloway, dat eind 2017 uitkwam in de USA.

 

Categorieën

NL Magazine Lifestyle & gezondheid - Bij een processie denk je vaak aan heel iets anders dan aan de toevoeging ‘rups’. Zo’n rups is bij een processie en sowieso eigenlijk nergens bepaald een welkome gast.

Lees meer...

Column Jan Dirk van der Zee – Uit een recent gehouden enquête onder amateurvoetbalverenigingen is gebleken dat bijna 50 procent van de clubs tijdens de zomermaanden openblijft. Ze gaan onder meer trainingen geven en wedstrijden organiseren voor iedereen die niet op vakantie gaat en het voetbal in de afgelopen maanden heeft gemist.

Lees meer...

Column Dave Binkhorst - Mijn buurjongetje zit al een paar weken aan huis gekluisterd. Het lijkt op zomervakantie, maar het voelt als de winter. Ik neem hem een middag mee naar de speeltuin.

Lees meer...

NL Magazine Economie & Maatschappij – De economische gevolgen van de COVID-19 crisis zijn inmiddels duidelijk zichtbaar en overheden doen er wereldwijd alles aan om door middel van financiële injecties de schade zoveel mogelijk te beperken.

Lees meer...

NL Magazine Economie & Maatschappij – Hoewel werken vanuit huis al langer met een voorzichtige opmars bezig was, is dankzij de COVID-19 pandemie het aantal mensen dat vanuit huis werkt in veel landen in rap tempo toegenomen tot meer dan 1/3 van alle werkenden.

Lees meer...

NL Magazine Economie & Maatschappij – Voor iedereen die dit leest, is het de meest normale zaak van de wereld dat we toegang hebben tot elektriciteit.

Lees meer...

NL Magazine Politiek & Maatschappij - Er is even commotie ontstaan over de aan- of afwezigheid van de inmiddels landelijk zeer bekende gebarentolk Irma Sluis tijdens de persconferentie met premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid).

Lees meer...

NL Magazine Maatschappij & Techniek– Dankzij allerlei technische innovaties is gezichtsherkenning de laatste jaren steeds meer doorgedrongen in onze samenlevingen. Velen onder ons maken dagelijks bewust gebruik van gezichtsherkenning wanneer ze bijvoorbeeld  inloggen op hun mobiele telefoon of notebook.

Lees meer...

NL Magazine Politiek & Maatschappij – Met alle persconferenties van de afgelopen weken rondom de Coronacrisis wijst de wekelijkse opiniepeiling van Maurice de Hond uit, dat de populariteit van de VVD sterk is toegenomen. De oorzaak lijkt vooral te liggen in het feit dat onze premier en leider van de VVD Mark Rutte, ons kennelijk op een goede wijze door deze crisis heen loodst.

Lees meer...

NL Magazine Wetenschap Techniek– We doen het allemaal wel een paar keer per dag; we zetten ‘het licht aan’ waarmee we in een fractie van een seconde een kamer verlichten. Wat we ons daarbij niet realiseren, is dat het licht er even over doet om daar te komen............

Lees meer...

NL Magazine Wetenschap & Techniek – Op 24 april 1990 werd de Hubble Telescoop door  de Space Shuttle ‘Discovery’ in een baan om de aarde gebracht. Voor diegenen die niet weten wat dit ding in de ruimte doet: Deze telescoop draait als een kunstmaan om de aarde en wordt gebruikt voor optische waarnemingen, simpel verwoord, het ding maakt foto’s.

Lees meer...

NL Magazine Wetenschap - Kinderen stellen vragen over het coronavirus en de veranderingen in hun leven aan een viroloog en kinderpsycholoog in online vragenuur op 15 april.

Lees meer...

NL Magazine Kunst & Cultuur – Elk jaar wordt het Nederlands Film Festival (NFF) in Utrecht georganiseerd, maar vanwege alle corona-ellende heeft de organisatie van dit ultieme filmspektakel dit keer gekozen voor de hybride vorm: Online en waar mogelijk op locatie.

Lees meer...

NL Magazine Cultuur & Uitgaan/Media- Helaas is via verschillende onafhankelijke bronnen gebleken dat de overheid samen met Broadcast Partners in een hotel in Amersfoort verschillende malen en verspreid over langere tijd geheim overleg heeft gevoerd over de FM-radiofrequenties die deze juni op de markt beschikbaar moeten komen voor lokale commerciële radiostations.

Lees meer...

NL Magazine Cultuur & Uitgaan - House of Watt en Bureau Fris zijn benieuwd waar de behoeftes liggen in de nieuwe 1,5 meter economie met betrekking tot de horeca.

Lees meer...

NL Magazine Reizen Vakanties - We zijn vooral aan huis gekluisterd en nadat je alle kinderboeken hebt (voor)gelezen, mens-erger-je-niet of koehandel tot in den treuren hebt gespeeld, weet jij het ook niet meer. Club Med weet het wel! 

Lees meer...

NL Magazine Reizen Vakanties - Camperaars die niet aan de apk-plicht kunnen voldoen omdat hun camper vanwege de coronacrisis in het buitenland moet blijven, kunnen onder voorwaarden drie maanden uitstel krijgen. Dat is in de kern de regeling die de NKC met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) is overeengekomen.

Lees meer...

NL Magazine Reizen - De grenzen gesloten. De grenzen gesloten betekent voor vele Nederlanders die op vakantie zijn gegaan, dat ze niet meer terug kunnen keren naar hun thuisfront. Pasen staat voor de deur. Pasen kunnen ze niet vieren met hun familieleden en vrienden, hun thuisfront.

Lees meer...

NL Magazine Sport & Vrije tijd - In minder dan vier weken tijd is ons voetbal in een situatie terechtgekomen die zich slechts één keer eerder heeft voorgedaan in de 130-jarige geschiedenis van de bond: het voetbalseizoen wordt niet meer uitgespeeld. Oorzaak in 1945 was de Tweede Wereldoorlog, anno 2020 de coronapandemie. Premier Rutte noemde het ‘een van de hevigste crises waar Nederland ooit mee te maken heeft gehad buiten oorlogstijd’.

Lees meer...

NLMagazine Sport - Jan Dirk van der Zee, directeur-bestuurder Amateurvoetbal, heeft  helaas moeten besluiten dat de amateurvoetbalcompetities* dit seizoen niet meer worden hervat. Het coronavirus is de grote boosdoener die de competitie verder onmogelijk maakt.

Lees meer...

NLMagazine Sport - Al het voetbal in Nederland wordt tot en met 31 maart afgelast. Dat betekent dat alle wedstrijden in het betaald en het amateurvoetbal tot nader orde worden uitgesteld. Dat geldt ook voor de interlands van Oranje tegen de Verenigde Staten en Spanje en de interlands van diverse jeugdteams.

Lees meer...

NL Magazine Lifestyle & Gezondheid – Je ziet ze steeds meer, mensen met mondkapjes om niet besmet te raken of anderen te besmetten met corona-ellende.

Lees meer...

NL Magazine Lifestyle & Gezondheid - In 1918 werd de wereld geteisterd door de Spaanse Griep die twee jaar later als vanzelf weer verdween. Deze pandemie leidde tot miljoenen doden; schattingen lopen uiteen maar men vermoedt dat wereldwijd minimaal 20 miljoen mensen zijn gestorven aan de gevolgen van dit virus.

Lees meer...

Je bent al goed genoeg

NL Magazine Lifestyle -  Moederschap, hoe doe je dat? Wat voor rollen moet je allemaal vervullen om ‘de perfecte moeder’ te zijn in een tijd dat alles ‘moet’, je je als moeder het schompes werkt en steeds wordt geconfronteerd met het altijd groenere instagram-gras van anderen terwijl je ook nog eens supergelukkig moet zijn….

Lees meer...

Body & Fit

Telegraaf

Nieuws nu.nl