Politiek & Maatschappij
Typography

NLMagazine Maatschappij & Technologie – Hoewel bijna iedereen het erover eens is dat elektrische auto’s een grote bijdrage leveren aan de reductie van de CO2-uitstoot, blijft het aantal verkochte nieuwe modellen hangen op nog geen 2,5% van de wereldwijde autoverkopen.

Ondanks het succesverhaal van Tesla, dat in 2019 een nieuw record vestigde met meer dan 365.000 verkochte modellen. Tesla is wereldwijd de grootste producent van elektrische auto’s, ondanks het feit dat ook VW, Renault en Mercedes nieuwe modellen introduceerden.

Om beter te begrijpen waarom het aantal verkochte elektrische modellen achterblijft, wordt in een onderzoek van Castrol (www.castrol.com) een vijftal redenen aangehaald waarom dit het geval is. 


De 5 belangrijkste argumenten op een rij

1. Budget
Allereerst is daar het argument prijs. Ruim 65% van alle potentiële autokopers denkt dat het budget waarover zij beschikken, niet toereikend is om een elektrische auto aan te schaffen, ondanks de introductie van goedkopere modellen. Hierbij gaat het vooral om de initiële aankoopprijs; de lopende kosten voor een elektrische auto zijn veelal lager dan die van een auto met een verbrandingsmotor.

2. Omslagpunt aankoop
Het omslagpunt voor veel potentiële kopers ligt om en nabij de € 35.000, het bedrag dat zij als maximaal beschouwen voor de aanschaf van een nieuwe auto. Een ander argument is dat veel potentiële kopers bang zijn dat hun nieuwe elektrische auto snel aan waarde verliest (lees: snel waarde afschrijft) omdat er in rap tempo nieuwe modellen op de markt verschijnen die beter presteren dankzij bijvoorbeeld sterk verbeterde accu’s.

3. Oplaadtijd
Dan is er het argument dat de oplaadtijd (nog) te veel tijd in beslag neemt. Met een standaard oplader is die tijd al snel meer dan 10 uur. Zelfs met een ‘supercharger' is de oplaadtijd aanzienlijk en behoorlijk tijdrovend. Het goede nieuws is dat de nieuwe generatie oplaadsystemen de oplaadtijd terugbrengen tot 20 minuten.

4. Actieradius
Voor veel geïnteresseerden is de reikwijdte (lees: actieradius) nog steeds een thema. De goedkopere modellen, waar veel potentiële rijders naar kijken, hebben meestal een reikwijdte van minder dan 300 kilometer. Het onderzoek van Castro toont aan dat een reikwijdte van minimaal 400 kilometer voor de meeste potentiële kopers acceptabel is, met een voorkeur voor 500 kilometer of meer. Verder spelen uiteraard ook de infrastructuur en de dichtheid aan oplaadpunten, een belangrijke rol. Ondanks allerlei handige voorzieningen, zoals bijvoorbeeld apps die je helpen bij het plannen van langere autoritten naar bijvoorbeeld je vakantiebestemming, is het aantal oplaadpunten nog beperkt. En als je dan op weg naar je vakantiebestemming moet opladen, staat er vaak een stevige rij wachtenden voor je.

5. Beperkte keuze
Het laatste argument voor potentiële kopers is, volgens het onderzoek, de beperkte keuze. Op dit moment is er nog steeds een ruimere keuze modellen die een verbrandingsmotor hebben. De voorspellingen zijn, dat rond 2025 alle leveranciers elektrische modellen gaan aanbieden waarmee een aanbod zal ontstaan van ongeveer 450 unieke modellen; tegen die tijd dus keuze genoeg.

 

Wanneer krijgen elektrische modellen de overhand?
Volgens het onderzoek van Castrol zal het overgrote deel van potentiële autokopers pas vanaf 2024 serieus een elektrisch model overwegen en pas rond het jaar 2030 zal het merendeel van alle nieuwe verkochte auto’s elektrische aandrijving hebben. Uiteraard maken de onderzoekers daarbij het voorbehoud, dat dan wel de verschillende ‘blockers’ zoals hierboven beschreven, zijn weggenomen.

Overigens zijn er belangrijke grondstoffen nodig voor de productie van elektrische auto’s zoals koper en lithium. Moeder aarde heeft hier geen onbeperkte voorraden van beschikbaar dus net zoals met fossiele brandstoffen geldt ook hier dat we moeten blijven nadenken over efficiëntere oplossingen voor onze mobiliteit. Heeft u een idee hoe dat eruit gaat zien?


French Paulitz

Greenchoice

Quote

NOS politiek

e-Matching