Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine Economie & Techniek - Er komen steeds meer nieuwe, verbeterde en geavanceerde elektrische auto’s op de markt, waardoor er ook steeds meer tweedehands elektrische auto’s worden aangeboden. Nu zijn vele autobezitters wel bekend met de eisen die je moet stellen aan een tweedehands benzineauto, maar van tweedehands elektrische modellen weten we nog niet zo veel.

Hoe zit het met de accu, de actieradius, restwaarde etc. Allemaal vragen op basis waarvan de ANWB een prioriteitenlijstje heeft opgesteld met advies waar je op moet letten bij aankoop van een tweedehands elektrische auto.

Actieradius
De actieradius van de meeste elektrische occasions is relatief laag, zeker als je dat vergelijkt met een benzineauto. De kwaliteit van de accu’s is aanmerkelijk verbeterd gedurende de laatste jaren, hetgeen de actieradius ten goede komt. Tweedehands elektrische auto’s van zo’n 5 jaar terug, beschikten over een accu van iets meer dan 60 kWh, toentertijd best redelijk. Accu’s slijten en na verloop van tijd is de capaciteit vaak gedaald tot ca 20 en 30 kWh (accudegradatie); de actieradius is dan ook niet veel meer dan zo’n 125 en 250 kilometer.

Staat van de accu
De accu van een elektrische auto bepaalt de actieradius. Hoe slechter de accu (na zo’n vijf jaar gaat de accu toch echt wel zo’n 20% achteruit), hoe kleiner de actieradius.

Actieradius bepalen
Maak een lange proefrit maken en bereken aan de hand van de kilometerstand en het elektrische verbruik wat de actieradiusafname is.

Oplaadmogelijkheden
Heb je nog een auto die uren achtereen moet opladen en je moet regelmatig lange afstanden rijden, bekijk dan of je de accu onderweg kunt ‘snelladen’. Is dat niet mogelijk, vraag je dan af of deze auto wel geschikt voor je zal zijn. Een snellaadfunctie voor een beetje toeren om snel even boodschappen te doen, is natuurlijk minder belangrijk.

Gebruikskosten
Ga na of je thuis een laadpaal kunt laten installeren (niet altijd even goedkoop) en bekijk of je die kosten eruit zult halen. Heb je zelf geen laadpunt maar is er wel een ergens in je straat? Moet je voor je werk op pad? Heeft je werkgever een laadpaal? Thuis opladen kan aanmerkelijk goedkoper zijn dan onderweg. Met een kleine accu zul je vaker moeten laden; ga dus goed na wáár je kunt opladen en wat dit kost.

Restwaarde
De restwaarde hangt voor een heel groot deel af van de staat van de accu. Gelukkig gaan de huidige accu’s veel langer mee dan vroeger, maar verkijk je niet op de kwaliteit als je een aankoop overweegt. De ING heeft ooit berekend dat de restwaarde van nieuwe elektrische auto's na vijf jaar circa 50% bedraagt. Dit in tegenstelling tot benzine- of dieselauto’s die in dezelfde vijf jaar toch wel zo’n 65-70% in waarde verliezen. Desalniettemin is de restwaarde van elektrische auto’s voorlopig nog een onzekere factor. .

Subsidies en financiële voordelen
Er worden susidies verleend op de aanschaf van elektrische occasions, maar het subsidieplafond voor 2021 is echter al besteed. Dus even wachten op 2022 en hopen dat die subsidie opnieuw kan worden verstrekt. Een voordeel blijft natuurlijk dat je geen wegenbelasting meer betaalt.

Jos de Jong
Bron: ANWB

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

25 april 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Coolblue