Cultuur Uitgaan Entertainment Media Lifestyle
Typography

Exposant Joey te Wierik, 19 jaar oud: Message of Colour - THE KIND EFFECT geeft jongeren een podium voor verbinding en positiviteit.

Amsterdam, 18 mei 2022 - Sinds twee jaar is het algemene geluk onder jongeren van 18 tot 25 jaar aanzienlijk gedaald ten opzichte van de jaren daarvoor, blijkt uit recent onderzoek van het CBS. Kind Follows Kind Foundation biedt jongeren met THE KIND EFFECT een podium waar middels beeld het gesprek over verbinding en positiviteit wordt gevoerd. Het is een beweging ontstaan met en vanuit de jongeren doelgroep in de vorm van een online- en offline foto-expositie, reizend door verschillende steden in Nederland. Hier delen jonge talentvolle beeldmakers inspirerende verhalen over verschillende thema’s binnen hun leefwereld. Onderwerpen zoals body positivity, mentale gezondheid, kwetsbaarheid en verbinding spelen hierin de hoofdrol. De opening van THE KIND EFFECT-expositie vindt plaats op 21 mei in The Student Hotel Amsterdam City in Amsterdam en is tot 18 juni te bezoeken. De expositie is daarna te bezoeken in onder andere Rotterdam, Eindhoven, Groningen, Maastricht en Den Haag.

Jongeren hebben zich het afgelopen jaar ongelukkiger gevoeld dan vóór de corona-crisis, zo blijkt uit onderzoek van het CBS. Zestig procent van de jongeren geeft aan zich af en toe eenzaam te voelen, drieëntwintig procent zegt zich bijna altijd eenzaam te voelen. Het delen van positiviteit en samen bespreken van gevoelige thema’s binnen de leefwereld van jongeren helpt negatieve gevoelens tegen te gaan. Met die gedachte in het achterhoofd is Kind Follows Kind foundation gestart met een landelijke foto-expositie genaamd THE KIND EFFECT: een beweging ontstaan met en vanuit de jongeren doelgroep. De expositie deelt positieve verhalen vanuit jongeren hun leefwereld en maakt deze onderwerpen bespreekbaar.

Een missie tegen verdeeldheid
Met THE KIND EFFECT wil Kind Follows Kind foundation door het delen van positieve verhalen een tegengeluid bieden voor verdeeldheid. Het start met de online en fysieke foto-expositie THE KIND EFFECT vanwege de missie om meer verbinding te zoeken, naar elkaar te luisteren, voor elkaar klaar staan en open te staan voor de mooie momenten en mensen om ons heen. Een initiatief waar Julie Loyson (KPMG) zich direct in vond. “Hoe mooi is het dat jongeren via eigen gemaakt werk hun belevingswereld delen. En daarmee een inspiratie zijn voor anderen. De persoonlijke verhalen en beelden bieden nieuwe inzichten die bijdragen aan meer perspectief en groei voor iedereen in de samenleving", vertelt Julie Loyson, Sustainability consultant van adviesbedrijf en hoofdsponsor KPMG.

THE KIND EFFECT
Exposanten meldden zich aan voor THE KIND EFFECT door een positief geladen beeld met een bijbehorend verhaal in te sturen. Een panel van vakfotografen en andere experts waaronder beeldredacteur(en) en een executive producer op het gebied van marketing & reclame, beoordeelden de werken op basis van het verhaal en de kwaliteit van het beeld. Van alle inzendingen zijn de beste vijftig werken geselecteerd voor tentoonstelling tijdens de fysieke expositie. Om jongeren te inspireren beelden in te sturen reisden Kind Follows Kind oprichters Robin Cox en Kevin Rijnders het hele land door voor bezoek aan verschillende creatieve opleidingen, waaronder het Grafisch Lyceum Rotterdam en Koning Willem I College in Den Bosch. ‘Al snel waren veel opleidingen en scholen enthousiast om mee te werken aan THE KIND EFFECT. Gedurende 3 maanden hebben we via onze Roadshow bij verschillende opleidingen voor de klas gestaan, om studenten te inspireren om mee te doen via een briefing. Ook al was het niet al te makkelijk om het enthousiasme vast te houden tijdens een nieuwe lockdown, hebben we als doel om de komende jaren een vast onderdeel te worden van het curriculum bij opleidingen’, aldus Robin Cox. Alle kwalitatief Ingezonden beelden zijn nu te bekijken in de online expositie.

Kwetsbaarheid en positiviteit onder jongeren
Jongeren delen tijdens de expositie verhalen over de kwetsbaarheid van het leven, hoe we daarvan kunnen leren, hoe positiviteit helpt met het inzien van de pracht van het leven en hoe we met deze thema’s weer op zoek moeten naar verbinding in de samenleving. Joey te Wierik (19) is een van de jongeren die zijn verhaal deelt. In zijn ingezonden stuk en bijbehorend gedicht ‘Message of Colour’ vertaalt Joey het gevoel achter donker en kleur voor meer positiviteit in de huidige tijd. ‘Verspreid geen treur, ga niet mee in de sleur. Na alle negativiteit is nu de tijd voor positiviteit. Ik voel mij net kleur en als geur van mijn humeur. Het delen van positiviteit gaat nooit vervelen. Want liefde komt niet alleen, liefde komt in vele’, aldus Joey. De effecten die deze thema’s op hun leven hebben, worden tijdens de expositie belicht. Jongeren gaan met elkaar het gesprek aan, bespreken de thema’s en geëxposeerde stukken, en zoeken naar positieve verbinding om wat meer kindness in de wereld te brengen.

Verbinden van een missie
THE KIND EFFECT en The Student Hotel delen de visie om jonge talenten met een  nieuwsgierige mindset te ondersteunen, inspireren en verbinden. The Student Hotel zal de reizende tentoonstelling van THE KIND EFFECT hosten op haar locaties in Nederland, en biedt jonge beeldmakers een podium waar positieve verhalen worden gedeeld. Het verbinden van mensen met een missie en het creëren van communities voor een betere maatschappij maakt dat de partijen elkaar snel gevonden hebben. The Student Hotel zal naast gastvrouw zijn ook haar studentengemeenschap verbinden met het platform van THE KIND EFFECT en toegang bieden tot het netwerk en de programma's.

De opening van de fysieke THE KIND EFFECT-expositie vindt plaats op 21 mei in het The Student Hotel in Amsterdam. Tijdens de opening vinden meerdere talks ter inspiratie plaats, worden gespreksonderwerpen uit de expositie besproken en wordt de dag feestelijk afgesloten. THE KIND EFFECT-expositie is van 21 mei tot 18 juni in The Student Hotel Amsterdam City in Amsterdam te bezoeken voordat het doorreist naar andere The Student Hotel locaties in onder andere Eindhoven, Rotterdam, Groningen, Den Haag en Maastricht.

Quote

Uitgaan nu.nl

29 maart 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching